Skip to main content

Gullbrød

Gullbrød

Marsipansjokoladen Gullbrød er ett av Nidars eldste produkter, og er råmarsipan overtrukket med mørk sjokolade.

Gullbrød er godteriprodusenten Nidars eldste merke og har vært elsket av norske forbrukere siden 1915. De som spiser Gullbrød er svært lojale mot sjokoladen og beskriver den som en trofast, åpen, ærlig og kvalitetsbevisst venn som vet å ta vare på tradisjoner. Det er kanskje derfor mange velger denne sjokoladen når de skal gi seg selv en belønning?

Edle råvarer

Fra første stund fremstod Gullbrød som en eksklusiv sjokolade basert på edle råvarer. Gullbrød består av mørk sjokolade over en grov marsipan og med et mandelinnhold på hele 55 %. Marsipanen i Gullbrød er laget av utvalgte mandler fra California, som er tilsatt 3 % spansk bittermandel for å få den karakterisktiske smaken. Gullbrød er tilsatt så lite sukker som praktisk mulig. Kakao og mandler er begge ingredienser som har positive helseeffekter. Kakao på grunn av sitt rike innhold av antioksidanter, og mandler på grunn av de sunne fettsyrene, proteiner og viktige mineraler.

Gullbrødets venner

Gullbrød har en svært lojal brukergruppe. Et æresmedlem i denne venneflokken er avtroppende statsminister Kjell Magne Bondevik. I forbindelse med regjeringsskiftet i 2001 stod følgende å lese i VG: ”Det er en kjent sak at Kjell Magne Bondevik har en forkjærlighet for sigarer, dette ville ikke den avtroppende statsminister la gå upåktet hen. Derfor hadde Jens Stoltenberg lagt igjen en sigar i skrivebordsskuffen i det ellers så renskede lokalet. Da de to byttet kontor ett og et halvt år tidligere (i 2000), hadde Kjell Magne Bondevik gjort samme gesten overfor Stoltenberg. Denne gangen hadde Bondevik tatt med seg et Gullbrød til Stoltenberg da nøkkelkortet skulle overleveres. ”

Historien om Gullbrød

Gullbrød ble lansert for første gang i 1915, og er med dette Nidars eldste sjokolademerke. Da ingen av råvarene i Gullbrød dyrkes på norsk jord var det i merkets første år knyttet mye spenning og usikkerhet til leveransen. I historien ”Alltidno´ godt i hundre år” kan man lese:

”Under krigen 1914–1918 var det vanskelig med råvarer. En gang som vi ventet på kakaobønner fra England, ble Enersen sendt nedpå bryggen for å se om båten var kommet. Den kom ikke, ble torpedert, og så måtte folkene permitteres, men betaling fikk de allikevel.”

Gullbrød klarte seg gjennom både første og andre verdenskrig, og gjennom de harde etterkrigsårene. Folk hadde fortsatt behov for å belønne seg selv – noe de også har den dag i dag.

Ansiktsløftning til 90-åring

I forbindelse med 90-årsfeiringen i 2005, ønsket Nidar å gi den gamle favoritten en ansiktsløftning. Klok av skade, da et tilsvarende ansiktsløft i 1982 endte i forbrukerstorm og stupende etterspørsel, ble Gullbrødelskere denne gangen tatt med på råd. Resultatet er at Gullbrød anno 2005 fortsatt fremstår som en eksklusiv liten hverdagsbelønning, men nå i en mer moderne innpakning.

Den nye innpakningen, den gode Gullbrødsmaken og den voksende bevisstheten om råvarenes kvaliteter, har bidratt til at Gullbrød fremdels er minst like aktuell som tidligere. Slik vil også kommende generasjoner få mulighet til å lære seg kunsten å belønne seg selv.