Skip to main content

Norges mest etterspurte sjokolade

Det blir gjensyn med Soho i norske butikkhyller i midten av september.

De har ventet, spurt og mast. Nå kan Soho-fansen sette tennene i den etterlengtede 90-tallssjokoladen.

Soho ble lansert i 1998 og ble omtalt som tidenes innovasjon. Dalende salg gjorde imidlertid at storsatsingen floppet etter bare tre år på markedet.
–Det er ikke noen tvil om at Soho-savnet har utmerket seg. Soho er muligens ett av de mest etterspurte produktene i Norge, forteller administrerende direktør i Nidar, Ann-Beth Freuchen. Hun viser til at Nidar årlig har fått flere hundre henvendelser om å relansere den yoghurtfylte sjokoladen.

Selv om det har vært en folkeaksjon for å få Soho tilbake, var Nidar lenge usikre på den reelle etterspørselen etter Soho. I fjor kunne norske sjokoladespisere stemme på hvilken av Nidars gamle sjokoladeklassikere de ville ha tilbake, og Soho vant soleklart. Løftet viste seg imidlertid å bli vanskeligere å holde enn hva Nidar hadde forutsett, og sjokoladeprodusenten støtte på flere produksjonstekniske utfordringer underveis som gjorde at Soho-fansen måtte vente lenge på å få ønsket sitt oppfylt.

–Nå er det klart for at Soho igjen settes i produksjon på fabrikken vår i Trondheim, og i midten av september blir det  endelig gjensyn med Soho i norske butikkhyller.  660 000 Sohos-sjokolader skal produseres i første omgang, og vi er veldig spente på hvordan sjokoladen blir mottatt denne gangen. Det syrlige yoghurtfyllet gir sjokoladen en spesiell smak, som gjør at man enten elsker den eller ikke liker den i det hele tatt. Norge var nok ikke modne for Soho på slutten av 90-tallet, men smakspreferansene utvikler seg, og vi er spente på å se om det er mange nok som faller for Soho nå, til at den klarer å beholde sin plass i butikkhyllene denne gangen, sier Freuchen. 
Fra september 2013 vil Soho være tilgjengelig i Kiwi, Joker, Spar, Eurospar, Meny, Ultra, Shell, Statoil, Mix, Esso, Deli de Luca, Gyda og Best.