Skip to main content

Nidars merkevarer

Nidars merkevarer

Våre merkevarer er ”kjendiser” for det norske folk. De fleste har hørt om Laban og vi vet at vi får melkesjokolade med luft når vi kjøper en Stratos. Vi vet også at merkevarene smaker det samme hver gang vi kjøper dem.

Det finnes mange definisjoner på hva en merkevare er. Når vi sammenligner våre merkevarer med kjendiser, er det fordi en merkevare er et produkt mange kjenner til og liker. Nidars merkevarer er bærere av både tradisjon og historie og de er det mest verdifulle Nidar eier. Merkevarene Stratos, Laban, Troika og Doc’ er mer verdifulle enn både Nidars fabrikkbygninger og maskiner.

- Uten merkevarene hadde vi ikke vært mye. Da hadde vi bare vært en produsent av en hvilken som helst sjokolade som ingen forbandt noe med. En merkevare fjerner usikkerheten, du vet akkurat hva du får hver gang du kjøper en sjokolade, sier Rannveig Krane. Som markedsdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge, der Nidar inngår, har hun ansvaret for å ta vare på Nidars merkevarer og skape nye ”kjendiser”.

- Godteri dreier seg om å unne seg noen små gleder i hverdagen. De fleste foretrekker en merkevare som de er sikre på sørger for at godteristunden blir til en skikkelig hyggestund, sier hun.

Leverer det folk vil ha

Helt siden starten for over 90 år siden, har Nidar skapt merkevarer som det norske folket setter pris på. Flere av merkevarene vi har i dag har vært med oss lenge. For eksempel er Stratos nesten 80 år, mens Laban er over førti år gammel.

Opp gjennom årene har imidlertid Nidar laget en rekke produkter som knapt nok noen husker i dag. Har du kanskje hørt om Domen, Tøff eller Speider sjokolade? De er alle gamle Nidar-sjokolader som for lengst er borte.

- De merkevarene som overlever, er de som leverer det folk vil ha år etter år, sier Rannveig Krane.

- Ta for eksempel Stratos som er en sterk merkevare. Med en gang du tenker på at du har lyst på Stratos får du mange positive assosiasjoner. Når du setter tennene dine i den luftige sjokoladen og kjenner at smaken eksploderer i munnen, var det akkurat slik du hadde tenkt deg. På denne måten har Stratos igjen og igjen tilfredsstilt mange sjokolade-elskere, sier hun.

Dekker ulike behov

En merkevare dannes når smaken, innpakningen, størrelsen og reklamen for et produkt spiller sammen på en måte som er konsistent over tid og som gir folk akkurat det de vil ha. De ulike merkevarene dekker ulike behov. Her er noen eksempler:

  • Nidar Julemarsipan er forbundet med tradisjoner. Mange sier at Julemarsipan er et viktig produkt når de skal gjenskape barndommens jul for sine egne barn. Derfor er reklamen sammen med designet på produkt og innpakning med på å gi en lun og god julefølelse. Derfor blir marsipangrisen noe langt mer enn en klump med marsipan.
  • Laban er ”Godt for den lekne”. Laban gir spillerom for kreativitet og lekenhet, noe ikke minst reklamefilmer er med på å underbygge. Laban er også et godt eksempel på hvordan en tradisjonell merkevare kan få nytt liv. I de senere år har Laban-familien blitt utvidet med både Laban Salte Rockere og Laban Sure Skrikerunger. .
  • Troika er sjokoladen som passer godt når man virkelig skal nyte et øyeblikk i ro for seg selv, for eksempel med en god bok i sofakroken. Det er en sjokolade med en sammensatt og litt voksen smak, en konfektsjokolade kan vi kanskje kalle den. Vi har valgt slagordet ”Ta deg tid til Troika”, for å vise at dette er en sjokolade som passer best i situasjoner preget av ro og hygge. Gjennom reklamefilmene for Troika forsøker vi å formidle en historie om slike gode øyeblikk.

Når ble de født?

Gullbrød 1915
Julemarsipan 1915
Mokkabønner 1917
Kremtopper 1920
IFA 1930
Smørbukk 1935
Stratos 1936
Mokkatrøffel 1936
Krokantrøffel 1937
Cuba 1938
Sfinx 1939
Troika 1939
Nero 1950
Krembanan 1957
Crispo 1958
Caramello 1958
Knott 1960
Laban 1965
Doc` 1970
Hobby 1973
Bamsemums 1975
Skipper 1983
Smash! 1988
New Energy 1991
Bocca 2002
Nidar Favoritter 2003
Bergene Melk 2009
Relax 2010