Skip to main content

Fakta om Nidar

Nidarfabrikken i Trondheim er en del av det nyetablerte selskapet Orkla Confectionery & Snacks Norge. Nidar er en av de største leverandørene av godterier i det norske markedet, med en omsetning i 2011 på 1218,7 mill. kroner og 530 ansatte. Per mars 2013 har Nidar en markedsandel på 29,5 %.

Nidarfabrikken i Trondheim lager alle typer godterier; sjokolade, seigmenn, gelégodteri, bamsemums, karameller, lakrisbåter, konfekt, marsipan og pastiller. I tillegg har vi salgsansvaret for Wrigley tyggegummi i det norske markedet. Blant de mest kjente merkevarene er Stratos, Laban, Smash!, Troika, Crispo, Doc’ Halslinser, New Energy, Bocca, Bamsemums, Smørbukk og Extra.

Nidars logo har forandret seg gjennom tidene. Dagens logo er basert på signaturen til Nidars grunnlegger, Emil Nilssen. Tidligere logoer kan du se her. Nidar ble etablert i 1912. Gjennom oppkjøp og fusjoner gjennomført på 1970-tallet har Nidar dessuten med seg produkter og tradisjoner fra tre andre norske godteribedrifter, alle etablert ved inngangen til det 20. århundret:

  • Kiellands Fabrikker A/S, Oslo etablert 1891
  • Lorentz Erbe & Søn A/S, Trondheim etablert 1899
  • Bergene A/S, Oslo etablert 1906

1. oktober 2013 ble Nidar en del av Orkla Confectionery & Snacks Norge. Det nyetablerte selskapet er en sammenslåing av de tidligere selskapene Nidar, Sætre og KiMs Norge, og har sterke posisjoner innen godteri, kjeks og snacks i det norske markedet. Les mer om Orkla Confectionery & Snacks Norge på www.orkla.no/cs.

Nidarfabrikkens strategi er å utvikle godterier for den norske gane. Dette gjør vi gjennom analyser av norske smakspreferanser, ved å videreutvikle Nidars mange etablerte merkevarer og ved kontinuerlig å utvikle nye sjokolader og andre godterier.

På fabrikken i Trondheim foregår all egenproduksjon. Der har Nidar 39.000 m2 produksjonsanlegg/kontorareal og 15.000 m2 lager. Fabrikken har åtte produksjonslinjer og kan produsere et bredt spekter av godterier. Betydelige investeringer over flere år har gitt mer effektiv produksjon. Kontinuerlig forbedrings- og effektiviseringsarbeid, streng kvalitetskontroll, kompetanseutvikling og offensiv satsing på bedriftskultur, helse, miljø og sikkerhet skal sikre produksjon som er konkurransedyktig på lang sikt.

Markedet for godterier, pastiller og tyggegummi i Norge er beregnet til ca. NOK 6.700 mkr. målt i omsatt verdi ut av butikk der godterier utgjør ca. 78%, pastiller ca. 12% og tyggegummi ca. 10%.